سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سوگند به آنکه جانم در دست اوست، برتر از بردباری با دانش چیزی باچیز دیگر گرد نیامد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 89 تیر 29 , ساعت 10:11 صبح

آغاز کنفراس کابل در وزارت خانه خارجه در این کنفرانس بیش از 70 کشور جهان شرکت کرده اند .

اقای کرزی نیزآغاز سخنرانی نموده و این کنفراس را خیلی مهم خواندو این نشست را خوب ارزیابی کرد

سفیر ایران نیز خوش بین است و افغانستان باید قدرت نظامی را از نیروهای خارجی گرفته و به  ارتش افغانستان واگزار کند

حضور بیش از 12 هزار نیروی امنیتی در جاده ها و اطراف شهر کابل، همراه با راه بندان و چندین مشکل دیگر برای باشنده گان این شهر، نشانه ی از آماده گی های امنیتی برای برگزاری این همایش بزرگ است.

شماری از باشنده گان این شهر 5 ملیونی که شاهد این آماده گی ها اند، دیدگاه متفاوتی در برابر این نشست مهم بین المللی دارند.

برخی در کابل می گویند که مهمترین تقاضای هر افغان از متعهدین و برگزار کننده گان این نشست بزرگ بین المللی، تأمین امنیت است که بدون آن هیچ تصمیمی عملی نخواهد شد.

اما مقام های دولت افغانستان، مصارف حد اقل 20 درصد از چهل ملیارد دالر کمک رسیده به این کشور را طی نُه سال گذشته از سوی جامعه جهانی تأیید می کنند و می گویند که این رقم را حاضر اند، حساب دهند.

عزیز شمس سخنگوی وزارت مالیه می گوید که برعلاوه پنج طرح عمده از سوی حلقات مشتمل بر پنج وزارت سکتوری که از سوی دولت افغانستان در این نشست ارائه خواهد شد، موضوع ادغام مجدد مخالفین مسلح به زندگی عادی و بخشی از قطعنامه ی جرگه ی مشورتی صلح کابل نیز شامل اجندای کنفرانس بین المللی کابل خواهد بود.

این در حالیست که همزمان با اعلام آماده گی های برگزاری این کنفرانس، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز گفته است که این نشست، روی برنامه ادغام مجدد مخالفین مسلح و آوردن پول به افغانستان تمرکز دارد.

در عین حال وزارت های سکتوری افغانستان برنامه های ویژه ی خود را که هزینه ی نزدیک به 15 ملیارد دالر را دربر می گیرد، آماده نموده اند تا به منظور جلب کمک های جهانی در کنفرانس کابل ارائه کنند.

وزارت زراعت و مالداری کشور که رهبری چهار وزارت سکتوری دیگر را در ارائه ی استراتیژی جدید انکشاف افغانستان به عهده دارد، چهار برنامه بزرگ ملی را در بخش های انکشاف منابع آبی و طبیعی، انکشاف تولیدات زراعتی و توسعه بازار، برنامه راه سازی و تقویت نهاد های محلی را آماده ی پیشکش در این کنفرانس کرده است.

روز گذشته وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین طی نشست خبری در کابل، برنامه ی کشوری کار شایسته را به هدف ترویج کاریابی، تطبیق استاندارد های بین المللی و تقویت سازمان های کارگران و کار فرمایان در کشور اعلام نمود که قرار است در این کنفرانس بزرگ ارائه شود.

با این حال در خواست اصلی دولت افغانستان از شرکای بین المللی اش در کنفرانس کابل این است که تا دو سال آینده، حد اقل 50 درصد کمک ها برای تطبیق پروژه های دولت باید مستقیماً در اختیار افغان ها قرار گیرد.

از دید گاه تحلیلگران امور سیاسی و اقتصادی، کنفرانس بین المللی کابل که به دنبال چندین کنفرانس بین المللی دیگر در مورد افغانستان برگزار می شود، آخرین کنفرانس بین المللی و آغاز جدیدی برای دولت افغانستان خواهد بود. شماری از آگاهان می گویند؛ در صورتی که دولت افغانستان بتواند تغیری در جهت بهبود وضع امنیتی و بازسازی کشور ایجاد کند و در مبارزه با فساد اداری باجدیت عمل کند، اوضاع بهتر خواهد شد.

اما در صورت عدم تطبیق برنامه های که قرار است در این نشست ارائه شود، می تواند آخرین شانس و آینده ی فاجعه باری برای دولت و مردم افغانستان باشد.

همچنان داکتر عبدالله عبدالله رهبر ائتلاف تغیر و امید و مخالف حکومت حامد کرزی شب گذشته در صحبت با یکی از رسانه های تصویری خصوصی کشور، خوشبینی چندانی در مورد برگزاری و نتایج این کنفرانس ابراز نکرد.

هرچند افغان ها امیدوار اند با ارائه ی طرح های حکومت داری بهتر، توسعه پایدار، امنیت و مصالحه ملی رضایت جامعه جهانی را جلب کند، اما تا به زودی دیده خواهد شد که متعهدین بین المللی تا چه حد به این طرح ها توجه خواهند کرد

منبع بلخاب زیبا

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ